تشریح اهم اقدامات حوزه GIS برق منطقه‌ای یزد به مناسبت روز جهانی GIS

کارشناس مسئول GIS و برآورد بار شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، به مناسبت روز جهانی GIS، اهم اقدامات این حوزه را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، حسن صالحی وزیری با بیان اینکه سومین چهارشنبه ماه نوامبر هرسال به عنوان روز جهانی GIS نام گرفته، گفت: GIS یک سیستم اطلاعات مکانی است که از طریق این سیستم می‌توان اطلاعات مکانی و توصیفی تجهیزات مختلف از جمله تجهیزات صنعت برق را به صورت همزمان در یک نرم‌افزار در اختیار داشت و تحلیل‌های توصیفی و مکانی و همچنین گزارش‌های مدیریتی را از آن استخراج و دریافت کرد.

وی نرم‌افزار، سخت‌افزار، داده، افراد متخصص و توابع تحلیلی را از اجزای سیستم GIS عنوان کرد و افزود: آغازطرح جامع سیستم اطلاعات مکانی صنعت برق از سال ۱۳۸۰ آغاز و اجرای طرح GIS صنعت برق در بخش انتقال و فوق‌توزیع در دو فاز اصلی مطالعاتی و اجرایی برنامه‌ریزی شد. سپس در فاز مطالعاتی این طرح، استانداردها و دستورالعمل‌های اجرایی تهیه شده و از سال ۱۳۸۳ شرکت های برق منطقه ای کشور، فاز اجرایی GIS در بخش انتقال و فوق توزیع را آغاز نمودند که در حال حاضر، اطلاعات مکانی و توصیفی شبکه انتقال و فوق توزیع شرکت برق منطقه‌ای یزد بر اساس استانداردهای تدوین‌شده، جمع‌آوری و تولید شده است.

صالحی وزیری در ادامه برداشت و بروزرسانی اطلاعات، تهیه نرم‌افزار بومی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید، کاربردی‌سازی GIS در فرایند‌های صنعت برق و آموزش را از محور‌ها و حوزه‌های اصلی فعالیت‌هایGIS  برشمرد و هریک از این حوزه‌ها را تشریح کرد.

وی در تبیین اقدامات انجام شده در حوزه برداشت و به‌روزرسانی اطلاعات خاطرنشان کرد: در این حوزه تاکنون اطلاعات مکانی و توصیفی تجهیزات صنعت برق شامل خطوط، پست‌ها، دکل‌ها و تجهیزات مخابراتی از نظر مکانی به طور کامل برداشت شده و اطلاعات توصیفی آن نیز مطابق استاندارد ۴، با همکاری معاونت بهره‌برداری و معاونت طرح و توسعه، در حال تکمیل است.

وی در بیان اقدامات انجام شده در حوزه نرم‌افزار افزود: در حال حاضر با رویکرد استفاده از مشاوران بومی و دانش‌بنیان و همچنین آسان‌تر شدن استفاده همکاران از سیستم مذکور، نرم افزار تحت وب GIS با عنوان ژئوتاژک در شرکت برق منطقه‌‌ای یزد مورد استفاده قرار گرفته است.

صالحی وزیری ضمن بیان اینکه واحد GIS در حال برنامه‎‌ریزی برای راه‌اندازی webGIS و mobile GIS  است، تصریح کرد: در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های جدید تلاش شده تا روش‌های مختلفی را در حوزه برداشت و استفاده به کار گرفته و ضمن خارج کردن بخشی از برداشت‌ها از حالت سنتی، با استفاده از پهپاد نسبت به برداشت اطلاعات اقدام کنیم که این امر موجب افزایش سرعت و کاهش هزینه در برداشت اطلاعات شد.

وی کاربردی‌سازی را یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت GIS در شرکت برق منطقه‌‌ای یزد عنوان کرد و افزود: یکی از کاربرد‌های مناسبGIS ، راه‌اندازی سامانه استعلام حریم بر بستر webGIS در دفتر حقوقی بوده و از طریق این سامانه، استعلام حریم بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها از طریق سایت شرکت برق منطقه‌‌ای یزد صورت می‌گیرد.

صالحی وزیری در تشریح فعالیت‌های حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی یادآور شد: برگزاری دوره‌های مقدماتی آشنایی با GIS ویژه کارشناسان و مدیران، برگزاری دوره‌های کاربردی و پیشرفته GIS  برای کاربران خاص این سیستم، تهیه خبرنامه فصلی GIS در خصوص کاربرد‌های آن در سطح شرکت و همچنین درج اخبار و اطلاعات حوزه GIS در وب‌سایت GIS نیز برخی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه واحد GIS در زمینه ایجاد بستر SDI (به اشتراک‌گذاری داده‌ها بین سازمان‌های مختلف) در سطح کشور پیشرو بوده است، خاطرنشان کرد: با این رویکرد نقشه نقاط تقاطع شبکه‌های خدمات شهری، شامل خطوط لوله آب و فاضلاب، توزیع برق و انتقال برق تهیه شده و برای جلوگیری از ایجاد خسارت، در اختیار سایر شرکت‌های صنعت آب و برق استان قرار گرفت.

صالحی وزیری همچنین یکی از دستاورد‌های واحد GIS شرکت برق منطقه‌‌ای یزد را ارسال مقالات متعدد به کنفرانس‌های برگزار شده با موضوع GIS دانست و افزود: در ارزیابی‌های صورت گرفته در حوزهGIS  توسط شرکت توانیر، شرکت برق منطقه‌‌ای یزد به عنوان شرکت برتر و پیشرو در این حوزه معرفی شده است.

گفتنی است در ارزیابی اخیر وزارت نیرو از شرکت‌های برق منطقه‌‌ای کشور در حوزه GIS، شرکت برق منطقه‌‌ای یزد حائز رتبه برتر و نخست کشوری گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *